HUVUDSTADEN X2

 
Det blev hela två besök på en vecka till vår vackra huvudstad förra veckan. Anledningen var som vanligt teater. För vad känns som år sedan bokade Sofia och jag biljetter till Sweeney Todd, och för inte alls så länge sedan föreslog en utlandsstudent att vi skulle åka och se Macbeth.
 
 
Båda pjäser var väldigt bra! Det var lite annorlunda att se en pjäs på svenska. Tog ett tag innan man kom in i det på ett sätt, man märkte liksom att det var ord som var inlärda, och inget som lät naturligt alla gånger. Sweeney spelades av Peter Jöback, och det var väldigt roligt att se han i en musikal! Nackdelen är att han låter så snäll, så det var lite svårt att köpa han i rollen som Sweeney Todd, men hur han spelade med kroppen och allt gjorde det ändå trovärdigt. Användningen och uppsättningen av scenen var väldigt cool, älskade speciellt andra akten då orkestern satt med på scenen. Det var också roligt med alla detaljer de hade med, t.ex. hade de riktig deg till pajerna. 
 
 
Macbeth var väldigt annorlunda från vad jag föreställt mig. Jag var beredd på en ren och skär dansuppsättning, men det var snarare en teateruppsättning med inslag av dans. Alla talande roller var skådespelare, och bara fyra dansare var med. Detta sagt så var det fortfarande väldigt bra! Utspelandes på 70-talet, med en drogkartell istället för kungadöme, RnB sångare istället för häxor & Donalbain som dotter istället för son var det en uppfriskande tappning på Shakespeares gamla verk. Det var några riktigt coola scener, blandat med cheesy sjuttitals beteende, som på något magiskt sätt fungerade perfekt ihop. Roligast var efter intervallet så Macbeth gick runt och interagerade med publiken. Hade jag blivit utsatt för det hade jag nog hatat det, men från håll var det väldigt underhållande! +I publiken var Vanna Rosenberg, som spelar Mrs Lovett i Sweeney Todd. Vi har alltså sett båda Mrs Lovettarna i publiken till en pjäs! 
 
 
Kommer definitivt att hålla närmare koll på Sveriges teaterutbud efter dessa två pjäser, man behöver ju faktiskt inte åka till London varje gång! Har faktiskt en till pjäs bokad för Februari, Jesus Christ Superstar i Karlstad nu till veckan. Ser väldigt mycket fram till den! Februari har verklien varit en fullspäckad månad, men åh så glad jag är för det!
 


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar